Systemy CMS
Rynek wydawniczy przechodzi transformację, której kierunek nadały Internet oraz kanały mobilne. Portale internetowe przestały być tylko uzupełnieniem tytułów papierowych, lecz stały się samodzielnym kanałem dystrybucji informacji, a co za tym idzie – także źródłem przychodów. Dlatego elastyczność zarządzania treścią i formatami reklamowymi w portalach urosła do kwestii o zasadniczym znaczeniu w walce o czytelników i reklamodawców.
Założenia do projektu budowy dedykowanego CMS
W związku z nowymi wyzwaniami Axel Springer Polska, jeden z czołowych koncernów wydawniczych, zdecydował się na przebudowę systemu do zarządzania treścią na portalu opiniotwórczego tygodnika Newsweek. Celem było:
- skrócenie czasu poświęcanego na przygotowanie i publikowanie treści poprzez automatyzację czynności
- stworzenie systemu pozwalającego na łatwą adaptację materiałów do różnych kanałów komunikacji i urządzeń
- wprowadzenie wielopoziomowego kategoryzowania materiałów na potrzeby wyszukiwania i prezentacji równolegle w kilku sekcjach serwisu
- skrócenie czasu przygotowania kampanii reklamowych poprzez zbudowanie elastycznego systemu zarządzania formatami reklamowymi
- przygotowanie serwisu do znaczącego wzrostu liczby użytkowników
- ograniczenie kosztów związanych z utrzymaniem i rozwojem portalu
Zastosowane rozwiązanie
Projekt nowego portalu Newsweek.pl i związanego z nim systemu CMS sprowadzał się do zaprojektowania i realizacji dwóch kluczowych elementów.
1. przygotowania warstwy aplikacyjnej, składającej się z wystandaryzowanych, a jednocześnie elastycznych modułów, powiązanych z odpowiednimi typami danych wprowadzanymi do CMS. W tym celu wykorzystaliśmy komponenty NET i usługi Windows Sharepoint Services systemu Windows Server 2003. Technologia Microsoft NET/ASP 2.0 i 3.0 posłużyła do stworzenia i osadzenia w portalu szkieletowych wersji artykułów, reklam, ankiet, sekcji specjalnych, komponentów wideo i innych formatów promocyjnych.
Definiowanie właściwości poszczególnych elementów przeniesione zostało na poziom administratora i nie wymagało pisania kodu. Ponadto funkcja administratora może być przydzielana osobom lub grupom osób w ramach definiowania uprawnień.
Dzięki temu uzyskano dużą swobodę w zakresie publikacji i kategoryzowania, także na potrzeby wyszukiwania, treści oraz tworzenia formatów reklam dostosowanych do oczekiwań reklamodawców.
2. zapewnienie całemu systemowi wysokiej skalowalności, ale bez konieczności budowania wielkiej i skomplikowanej infrastruktury - w projekcie wykorzystano działające już w firmie zróżnicowane serwery IIS 6, dwa serwery buforujące i jeden serwer baz danych, oparty na SQL Server 2005. Dzięki temu nie było potrzeby poszerzania infrastruktury o nowe serwery i macierze dyskowe.
Korzyści osiągnięte dzięki wdrożeniu dedykowanego cms
- wsparcie technologiczne dla trwającej transformacji w kierunku publikacji elektronicznych
- usprawnienie procesu przygotowania i publikacji treści
- podniesienie jakości wyników wyszukiwania
- zwiększenie możliwości generowania przychodów poprzez szybkie przygotowanie nawet bardzo zaawansowanych kampanii reklamowych
- redukcja kosztów związanych z rozwojem i utrzymaniem portalu Newsweek.pl
- ograniczenie kosztów w wyniku wykorzystania istniejących komponentów infrastruktury serwerowej
- stabilizacja środowiska portalowego, dzięki skalowalnej architekturze całości infrastruktury