Zarządzanie kryzysowe
W nagłych sytuacjach kryzysowych oraz zagrożenia życia, coraz częściej korzysta się z zaawansowanych technologii wspierających działania ratownicze.
Projekt CA SMS
dcs.pl, we współpracy z Fundacją Hightech Rescue oraz Sonovero Sp. z o.o., dostarczył system wpierający zarządzanie kryzysowe. Rozwiązanie to pozwala na informowanie o nadchodzących zagrożeniach oraz wspiera koordynację działań.
Szybkość reakcji i zapewnienie sprawnej komunikacji są kluczowe w zarządzaniu kryzysowym i sytuacjach zagrożenia życia. W takich przypadkach, coraz częściej, korzysta się z zaawansowanych technologii wspierających działania ratownicze, jak również ostrzegających o nadchodzących zagrożeniach. dcs.pl, działając we współpracy i na zlecenie Fundacji Hightech Rescue oraz Sonovero Sp. z o.o., bierze udział w tworzeniu systemów wpierających zarządzanie kryzysowe.
Centrum Alarmowe SMS
Centrum Alarmowe SMS to nowoczesny system powiadamiania, stworzony we współpracy z Fundacją HighTech Rescue. Pozwala on na szybką i łatwą komunikację jednostek samorządowych z mieszkańcami, a także usprawnia komunikację wewnętrzną tych jednostek.
Jednostki samorządowe mogą w prosty sposób, za pomocą wiadomości SMS, poinformować wszystkich mieszkańców danego obszaru o możliwości wystąpienia niebezpieczeństwa, np. powodzi, trąb powietrznych lub innych zdarzeń. Pozwala to także sprawnie organizować pracę Ochotniczej Straży Pożarnej, Centrów Zarządzania Kryzysowego oraz wszystkich pozostałych jednostek, dla których niezwykle istotna może być aktualna informacja o zagrożeniu.
Na co dzień, gdy nie mamy do czynienia z nadzwyczajnymi sytuacjami, Centrum Alarmowe SMS doskonale sprawdza się jako dodatkowy szybki kanał komunikacji pozwalający bezpośrednio informować mieszkańców, np. o wydarzeniach sportowych i kulturalnych organizowanych na danym obszarze. Mieszkańcy sami decydują jakiego typu informacje chcą otrzymywać poprzez zapisanie się do odpowiednich grup. System pozwala także na przeprowadzanie ankiet wśród mieszkańców poprzez kody USSD, a także na wysyłanie SMS-ów głosowych do mieszkańców, którzy nie mają telefonów komórkowych.
Pracownicy jednostek samorządowych mogą korzystać z aplikacji z dowolnego miejsca na świecie, wystarczy dostęp do Internetu i przeglądarki internetowej lub odpowiednio skonfigurowany telefon komórkowy (możliwość zlecenia komunikatu przez SMS). W tego typu systemach jest szczególnie ważne, żeby pracownicy samorządów byli w stanie zlecić wysłanie komunikatu alarmowego o dowolnej porze, z dowolnego miejsca.
Portal Technologia w zarządzaniu kryzysowym
Dcs.pl na zlecenie firmy Sonovero Sp. z o.o. stworzył portal internetowy, który ma spełniać kilka podstawowych zadań:
- wsparcie dla podmiotów związanych z zarządzaniem kryzysowym
- edukowanie użytkowników jak zachować się w sytuacjach kryzysowych np. powódź, pożar, skażenie chemiczne, silna burza itd.
- ostrzeganie o nadchodzących zagrożeniach np. wichury, obfite opady śniegu lub deszczu, itp.
- udostępnianie bazy podmiotów, usług i produktów, które mogą być przydatne dla jednostek samorządu
Głównym założeniem portalu jest przełamanie bariery w zakresie swobodnego dostępu do zasobów, wiedzy i kompetencji jednostek, które chciałyby czynnie uczestniczyć w zapewnieniu bezpieczeństwa mieszkańców, a z drugiej strony umożliwienie organom samorządowym natychmiastowego dostępu do bazy podmiotów i ich środków mających zastosowanie zarówno podczas akcji ratunkowej, jak i na co dzień.
System w prosty sposób pozwala na utworzenie ofert przez firmy oraz osoby prywatne, dostarczające technologie, sprzęt oraz produkty znajdujące zastosowanie w sytuacjach kryzysowych. W przypadku ich wystąpienia samorządy mają pełny przekrój informacji o dostępnym sprzęcie i możliwościach jego wykorzystania, ale także bazę wolontariuszy i wykwalifikowanych ratowników, którzy lokalnie pomogą w opanowaniu sytuacji zagrażających ludzkiemu życiu.