Jak mierzyć skuteczność kampanii SMS?
Wszystkie prowadzone kampanie marketingowe należy monitorować oraz mierzyć ich efektywność. Konsekwencją pomiarów powinna być optymalizacja kolejnych kampanii, aby uzyskiwane efekty były coraz lepsze. Wielokrotnie uważa się, że monitorowanie efektywności kampanii SMS, czy MMS jest trudne. Jeśli jednak już na etapie planowania kampanii marketingowej przyjmiemy odpowiednie założenia, okaże się, że mierzenie skuteczności kampanii SMS lub MMS jest bardzo proste.
Efektywne kampanie SMS
Analiza raportów dostarczenia wiadomości
Realizując masową wysyłkę SMS lub MMS w ramach akcji promocyjnej otrzymujemy raporty dostarczenia wiadomości SMS do wszystkich odbiorców znajdujących się na naszej liście. Raporty te przede wszystkim pomagają dokładnie rozliczyć realizowaną wysyłkę, a także dają pewną informację, którzy użytkownicy faktycznie odebrali naszą wiadomość. Na postawie raportów powinniśmy usuwać nieaktywnych odbiorców za listy.
Kod SMS realizowany przy kasie
Sposób polegający na realizacji ‘kodu przy kasie’ – jest to najczęściej kod rabatowy, jest bardzo prosta do przeprowadzenia. Sklepy stacjonarne odnotowują użycie takich kodów rabatowych bezpośrednio przy kasie, natomiast sklepy internetowe pozwalają wprowadzić kod podczas składania zamówienia. Podanie kodu pozwala dokładnie określić procentowy odzew ze strony klientów. A jeśli kody będą indywidualne dla każdego odbiorcy, wówczas otrzymamy bazę użytkowników należących do grupy łowców promocji zainteresowanych naszym produktem. Z dużym prawdopodobieństwem będą oni grupą przynoszącą największe zwroty z inwestycji.
Zrób Landing page i skieruj odbiorcę do Internetu
Wysyłając odbiorcy wiadomość podaj mu adres www. Jednak nie odsyłaj go do strony głównej – pokaż mu stronę, która bezpośrednio opowie mu o produkcie. Przygotuj dla kampanii dedykowany landing page i właśnie ten adres wyślij użytkownikowi. Zwłaszcza, że w obecnie pierwszy kontakt użytkownika ze stroną internetową nawiązywany jest ze smartfona. Następnie analizując wyniki z internetu dowiesz się ilu dokładnie użytkowników zainteresowała nasza kampania, jak szybko po wysyłce odwiedzili naszą stronę oraz czy na nią powrócili. Informacje, te możesz wykorzystać w celu optymalizacji lub przy kolejnych kampaniach SMS, by jeszcze bardziej zwiększyć ich skuteczność. Zobacz jak wysyłać linki w wiadomościach SMS lub MMS.
Średnia sprzedaż w okresie promocji
Wyliczanie średniej sprzedaży można traktować, jako metodę pomocniczą, ponieważ nie odnosi się ona wyłącznie do wzrostu sprzedaży generowanego przez odbiorców kampanii SMS. Ogólny wynik wzrostu sprzedaży to składowa wielu czynników np.: okres przedświąteczny, wprowadzenie nowej kolekcji, sezon wyprzedażowy, a także inne kanały komunikacji z klientem. Jednak wysokość średniej sprzedaży daje ogólny pogląd, czy kampania była udana.
Najważniejszy - zwrot z inwestycji
Wiele osób określa skuteczność kampanii na podstawie odsetka osób, które skorzystały z kodu rabatowego w czasie kampanii – takie podejście nie zawsze jest słuszne. W wielu sytuacjach może się zdarzać, że z pozoru niewielka efektywność kampanii, np. mniejsza niż 10% zaowocuje wysokim współczynnikiem ROI, czyli pozwoli uzyskać znaczący zwrot z inwestycji. Zdarza się to szczególnie często w przypadku produktów luksusowych, a naszą kampanię SMS lub MMS zaadresujemy do odpowiedniej bazy odbiorców.
W celu sprawdzenia współczynnika ROI należy wziąć procentowy odsetek osób, które skorzystały z promocji oraz średnią wartość koszyka i porównać je z kosztami poniesionymi na przeprowadzenie akcji promocyjnej – pozwoli to ustalić ile zysku przypada na każdą złotówkę zainwestowaną w akcję.
Jeśli będziemy wyciągać odpowiednie wnioski z każdej przeprowadzonej kampanii SMS, wówczas będziemy mogli lepiej targetować przyszłe kampanie, a to przełoży się na wyższe ROI. Ocena efektywności przeprowadzonej kampanii pomoże lepiej dobierać formę promocji do określonej grupy docelowej oraz jej preferencji zakupowych – a to pozwoli lepiej dopasować ofertę do oczekiwań grupy docelowej.
dcs.pl pomaga masowo wysyłać wiadomości SMS oraz dostarcza aplikację do masowego wysyłania SMS.
0 komentarze