4 narzędzia ułatwiające pracę administratorom Microsoft Exchange
Dziś wpis kierowany jest do administratorów serwera Microsoft Exchange. Każdy specjalista IT, zajmujący się tym popularnym serwerem pocztowym, ma ulubione narzędzia ułatwiające codzienną pracę. Poniżej przedstawiamy listę 4 narzędzi, które w znaczący sposób ułatwią życie, a Tobie pozwolą skupić się nad sprawami naprawdę ważnymi.
Exchange Server Deployment Assistant
Webowy program Exchange Server Deployment Assistant. Aplikacja ta poprzez zadanie kilku pytań użytkownikowi umożliwia zaproponowanie optymalnej ścieżki migracji usług Microsoft Exchange do nowszych wersji zarówno lokalnych, hybrydowych oraz chmurowych.
Rozwiązanie po zebraniu od użytkownika informacji o posiadanym środowisku zaproponuje optymalną ścieżkę migracyjną wraz z dokumentacją.
Więcej o narzędziu: Klik
DSM - Exchange Distribution list and Shared mailbox Manager
Za pomocą aplikacji DSM - interfejs WWW - użytkownik może dodawać, modyfikować lub usuwać listy dystrybucyjne oraz skrzynki współdzielone Exchange, przy czym każda taka operacja wymaga akceptacji osoby, której przypisano rolę administratora aplikacji DSM.
Zarządzanie listami dystrybucyjnymi oraz skrzynkami współdzielonymi Exchange (np. dodanie nowej skrzynki współdzielonej, uaktualnienie statusu, itd.) odbywa się w trybie półautomatycznym przy minimalnym współudziale administratorów - użytkownicy samodzielnie formułują wszystkie parametry zgłoszenia i przesyłają je do helpdesku, a administrator jednym kliknięciem może zaakceptować lub odrzucić każde takie zgłoszenie.
Więcej o narzędziu: Klik
Role-based Access Control (RBAC) Manager
Narzędzie z graficznym interfejsem umożliwiające administratorowi serwera Microsoft Exchange określenie kontroli dostępu w kontekście struktury organizacyjnej instytucji. RBAC określa uprawnienia w kategoriach użytkowników oraz ról (job roles) – funkcji pełnionych przez użytkowników w ramach organizacji.
Więcej o narzędziu: Klik
Microsoft Remote Connectivity Analyzer
Dostępny online jako „Remote Connectivity Analyzer” na stronie https://testconnectivity.microsoft.com/ jak i wersji do zainstalowania. Ta druga opcja pozwala na poszukiwanie błędów w sieci wewnętrznej firmy i jest bardzo użyteczna, choćby wtedy, gdy mamy do czynienia z błędnie ustawionymi rekordami DNS.
Narzędzie w ramach pakietu Office365 jest przydatne do diagnozy:
- ustawień rekordów DNS serwera poczty Exchange i komunikatora Lync
- testu jednokrotnego logowania (SSO), powiązane z konfiguracją DNS i ADFS
- badania protokołów Activesync i EWS (Exchange Web Services używa np. Outlook for Mac)
- działania mechanizmu autowykrywania (autodiscover)
- problemów z połączeniem Outlooka, czy Lynca
- funkcjonalności wolny/zajęty (free/busy)
- testu przepływu poczty
Szczegółowy wynik testu pokazuje nam, w jakich etapach przebiega proces połączenia do usług Office365, jakie rekordy DNS są po kolei sprawdzane oraz czy certyfikaty biorące udział w wymianie danych są prawidłowe. Na podstawie otrzymanych wyników możemy zdiagnozować problem z ustawieniami sieci czy DNS, czy też kontem użytkownika, którego używamy.
Więcej o narzędziu: Klik
dcs.pl jest od lat dostawcą HostedExchange.pl, czyli hostowanego serwera Exchange, świadczy również usługi migracji między wersjami Exchange oraz z innych systemów pocztowych np Lotus.
Grafika pobrana z https://picjumbo.com/download/?d=IMG_4621.jpg
0 komentarze