Konfigurator telefonów dla operatora INEA

INEA, największy regionalny operator telekomunikacyjny w Wielkopolsce, równolegle ze startem usług telefonii komórkowej udostępnił swoim klientom Konfigurator telefonów dcs.pl

dcs.pl wdrożył Internetowy Serwis Konfiguracyjny (ISK) u kolejnego wirtualnego operatora telefonii komórkowej. Największy regionalny operator telekomunikacyjny w Wielkopolsce – INEA, zdecydował się na uruchomienie ISK równocześnie z premierą swoich usług mobilnych. Opracowany i utrzymywany przez dcs.pl serwis ułatwia abonentom telefonii komórkowej INEA konfigurację telefonów do poprawnej pracy z zaawansowanymi usługami telekomunikacyjnymi, takimi jak WAP, MMS, dostęp do Internetu i transmisje wideo. Usługa dostępna pod adresem http://www.beta.inea.pl/dom/telefon_komorkowy/konfigurator umożliwia w pełni automatyczną konfigurację blisko 700 modeli telefonów GSM dostarczanych przez 27 producentów.

INEA to największy regionalny operator telekomunikacyjny w Wielkopolsce, świadczący dotychczas usługi telewizji cyfrowej, Internetu i telefonii stacjonarnej. Obecnie firma zdecydowała o wprowadzeniu do swojej oferty czwartej usługi (tzw. quadruple play) – telefonii komórkowej na zasadach abonamentowych (post-paid). INEA wprowadziła telefonię mobilną jako tzw. operator wirtualny (MVNO) przy współpracy z MVNE Telogic.

Internetowy Serwis Konfiguracyjny (ISK) to autorskie rozwiązanie dcs.pl udostępniane operatorom mobilnym jako usługa w modelu Software-as-a-Service (SaaS) umożliwiająca konfigurację telefonów komórkowych. Abonenci sieci komórkowej INEA mogą zamówić poszczególne konfiguracje na stronie WWW lub skorzystać z dostępnej tam szczegółowej instrukcji i samodzielnie skonfigurować telefon. Dzięki bliskiej współpracy dcs.pl z producentami telefonów komórkowych oraz operatorami usługa na bieżąco wzbogacana jest o obsługę nowowprowadzanych na rynek modeli telefonów (od kilku do kilkunastu miesięcznie).

Wdrożenie w INEA objęło jedynie część funkcjonalności ISK. Poza konfiguracją WAP, MMS, dostępu do Internetu i transmisji wideo usługa obsługuje także konfigurację zaawansowanych usług, takich jak technologie SyncML, UMA, Push-toTalk, e-mail, IM. Pozwala także na automatyczne konfigurowanie telefonów, które pierwszy raz pojawiają się w zasięgu sieci komórkowej operatora. Wszystkie te funkcjonalności oferowane są w modelu usługowym i nie wymagają wdrażania usługi w infrastrukturze operatora. Pełna funkcjonalność usługi ISK udostępniana jest w modelu hostingowym z datacenter dcs.pl. Dzięki temu minimalizowane są koszty implementacyjne i operacyjne po stronie operatora, a także znaczącemu skróceniu ulega czas uruchomienia serwisu konfiguracyjnego.

Oferowana przez dcs.pl od 2003 roku usługa została zaimplementowana dotychczas dla Orange (PTK Centertel Sp. z o.o.), Grupy Onet.pl SA, Aster Sp. z o.o. oraz MNI SA. Rozwiązanie ISK zdobyło nagrodę TMT Mobile Award 2005 i zostało wyróżnione Certyfikatem Telekomunikacyjnym tygodnika Wprost.

Co to jest ISK?

Internetowy Serwis Konfiguracyjny (ISK) to system do automatycznej konfiguracji telefonów komórkowych. Zamówione przez abonenta ustawienia dostarczane są na jego telefon jako binarna wiadomość SMS, która w sposób automatyczny konfiguruje telefon GSM. Unikalną cechą ISK są dokładne instrukcje opisujące w przystępny sposób (krok po kroku) ręczną konfigurację telefonu. Dzięki nim abonenci mogą również samodzielnie wprowadzić prawidłowe ustawienia do telefonu. ISK to najbardziej zaawansowane rozwiązanie na rynku polskim oraz jedno z najlepszych na świecie. Rocznie serwis przetwarza blisko 100 mln konfiguracji.

Do czego służy Internetowy Serwis Konfiguracyjny?

Zwykle, gdy abonent włoży kartę SIM do telefonu, może jedynie wykonywać rozmowy telefoniczne i wysyłać SMS-y. Bez dodatkowej konfiguracji nie może wysyłać i odbierać wiadomości MMS, przeglądać stron internetowych ani tym bardziej korzystać z zaawansowanych usług oferowanych przez operatorów. W przypadku, gdy abonent nie otrzymał od operatora poprawnie skonfigurowanego telefonu bądź korzysta z aparatu nabytego na rynku wtórnym lub po prostu przywrócił telefon do ustawień fabrycznych, musi on sam zmienić ustawienia w telefonie. Jak pokazuje praktyka, próby samodzielnego, ręcznego konfigurowania parametrów telefonu kończą się zazwyczaj niepowodzeniem. Powoduje to niezadowolenie abonentów i dodatkowo obniża przychody operatorów (klienci nie posiadający właściwie skonfigurowanego telefonu nie korzystają z zaawansowanych usług). Dlatego najprostszym i efektywnym kosztowo dla operatorów rozwiązaniem jest zaoferowanie klientom usługi ISK, która w sposób automatyczny wpisuje prawidłowe ustawienia do telefonów abonentów.

Jak działa ISK?

Korzystanie z ISK jest bardzo łatwe – zarówno dla abonentów, jak i Biur Obsługi Klienta operatorów. Użytkownik po wejściu na stronę WWW usługi wybiera producenta a następnie model swojego telefonu. Następnie wybiera usługi, które mają zostać skonfigurowane i wpisuje swój numer telefonu. Chwilę później otrzymuje SMS-em konfigurację, która - po jej akceptacji przez abonenta - automatycznie prawidłowo ustawia telefon. Alternatywną ścieżką konfiguracji telefonu jest ręczna zmiana ustawień w telefonie zgodnie ze szczegółową instrukcją „krok po kroku” udostępnianą w serwisie ISK. Istnieje też możliwość automatycznego wykrywania nowych telefonów pojawiających się w sieci operatora i automatycznego ich konfigurowania.

Technologia

Serwis ISK został opracowany z uwzględnieniem najpopularniejszych standardów konfiguracji usług stosowanych w usługach mobilnych oraz implementowanych w telefonach przez producentów, m.in.: Over The Air Provisioning (OTA), OMA Client Provisioning (OMA CP), OMA Device Managment (OMA DM), Open Wave i IMEI Provisioning.

Powrót